Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu

Shanghai

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gerry

02 Oktober 2009 | China, Shanghai

Gisteren ben ik mijn verhaal gestopt met te zeggen dat ik om half 10 in mijn kamer het vuurwerk op de tv wilde gaan kijken. Tja eigenlijk weet ik ook wel dat ik dat niet moet zeggen want 10 tegen 1 dat het toch niet lukt. Ook nu niet. Het was gewoon weer beregezellig. Zoals echte Nederlanders betaamt moet je erbij zijn als er een happy hour is.( Zeg maar nee, dan krijg je er twee.) De hele groep zat al in de bar toen ik aankwam (niet te geloven he? Maar het was echt zo). Ik hoorde in de verte de pianist al spelen. Bleek dat iemand van onze groep te zijn. Hij speelde niet onverdienstelijk. Ik was blij te zien dat hij er zat. Hij was namelijk al een dag of 4/5 ziek. Gisteren had hij nog meer dan 39 graden koorts en was met de taxi naar het hotel gebracht en had het programma overdag niet meegemaakt.

We zaten daar al een poosje gezellig te babbelen en een wit wijntje (hoe is het mogelijk) te drinken komt er een bruidspaar langs. Het was al richting half 10 of zoiets. De familie bracht het jonge stelletje naar de bruidssuite. Wij met 5 hollanders mee om ze weg te brengen. Het was een hele optocht: het bruidspaar, de familie en daar een stelletje gesjeesde hollanders tussen. In de bruidssuite hebben wij “Lang zal ze leven” voor het stel gezongen. Ze vonden het maar wat prachtig. Wij ook natuurlijk, dat snap je wel. Ook “Hij leve hoog” hebben wij in koor gezongen. Ze vonden het een hele belevenis. Één van ons had kleine kadootjes uit Nederland meegebracht om weg te geven en heeft het bruidspaar dat gegeven. Het was een speldje van Amsterdam en het zat in een rode envelop. Nu schijnt het hier gebruikelijk te zijn dat je bij een bruiloft een rode envelop geeft met inhoud. De envelop hebben ze gehad alleen niet met geld. Als dank kregen wij allemaal een doosje met daarin 2 hartjes. Volgens mij is het een soort koek of zo. Daarna zijn wij maar keurig weer naar de bar teruggegaan en hebben het jonge paar met de familie achtergelaten.

Het werd steeds gezelliger in de bar want er was ook nog een live optreden van een fillipijnse band. De feestvreugde steeg meer en meer. Wij hebben daar met onze groep heerlijk staan dansen. Het was al met al een gezellige avond.

Nu terug naar vandaag. Voordat wij Suzhou hadden verlaten moesten wij natuurlijk nog een (verplicht) bezoekje afleggen aan een zijdefabriek. Er werd ons uitgelegd hoe dat in zijn werk ging. Omdat ik dit ook al in thailand had gezien was ik er al mee op de hoogte. Zoals altijd bij een verplichte stop kun je de toko niet verlaten voordat je de hele winkel doorgewandeld bent. Het begon bij de zijden dekbedden met bijbehorende dekbedovertrekken. Vervolgens kwam de afdeling kleedjes en schilderijtjes. Daarna de kledingafdeling. Menigeen heeft de verleiding niet kunnen weerstaan en heeft een grote of een kleine aankoop gedaan. Lang leve de creditcard.

Op weg naar Shanghai zagen wij al de grote uittocht van de mensen die allemaal naar de familie gingen. Kilometers file voor de tolpoort op een 8-baans weg. Gelukkig gingen wij de stad in. Shanghai heeft maar liefst 16 a 17 miljoen inwoners en dat is nog niet eens de grootste stad van China. Dat is Chongqing met een slordige 30 miljoen inwoners. Dit schijnt de grootste stad van de wereld zelfs te zijn. Blij dat ik in Raalte woon.

Shanghai is een grote,moderne, nieuwe en erg mooie stad. Je ziet hier veel hoogbouw en mooie gebouwen. Midden door de stad loopt de rivier de Huangpu. Aan de kade van het oorspronkelijke gedeelte van Shanghai, de Wuxi ligt de Bund. Dit is normaal gesproken een hele levendige kade. Omdat volgend jaar de Wereld Expo hier gehouden wordt zijn ze veel aan het restaureren. Deze straat dus ook en konden wij er jammer genoeg niet flaneren. Aan de andere kant van de Huangpu rivier ligt de wijk Pudong. Deze wijk bepaalt nu voor het grootste gedeelte de skyline van Shanghai. Hier staan de mooiste, grootste en bijzonderste gebouwen van de stad. Er is zelfs een gebouw met bovenin de top een giga doorkijk. Dit is om de geesten erdoor te kunnen laten vliegen.

Na de lunch zijn wij als eerste naar het `Urban planning and exihibition center` geweest. Hier stond een maquette van de stad. Hier kon je heel mooi zien hoe hoog- en laagbouw elkaar afwisselt. Dit gebouw ligt echt downtown. We mochten zelf onze tijd indelen en kregen 2 uur om rond te kijken. Ik ben maar weer eens de drukste winkelstraat wezen verkennen. Nanjing road is normaal al een drukke winkelstraat maar nu met het feit dat de chinezen een weekje vrij hebben wel helemaal. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er tienduizenden mensen door elkaar krioelden. Het zag er letterlijk en figuurlijk “zwart” van. Omdat ik mooncake mee wilde nemen naar huis ben ik de department store ingegaan. Dit was werkelijk schuifelen op de vierkante centimeter. Tjonge tjonge tjonge wat een drukte zeg. De koopgoot in Rotterdam is er niks bij. Het was een hele belevenis om in deze winkel en deze straat te lopen op een doordeweekse dag.

In de avond hebben wij de Jin Mao tower bezocht. Met een lift zijn wij in enkele seconden 88 verdiepingen, totaal 340 meter omhoog gezoefd. Hier hadden wij een geweldig mooi uitzicht over de stad met al haar neonverlichting. Daarna nog een boottocht over de Huangpu rivier om al het moois ook nog eens van het water af te bekijken.

Morgen alweer onze laatste dag hier in China. Time fly’s.

Ni Hao
Gerry

ps de foto's plaatsen lukt nu niet. Ik probeer het morgen weer

  • 03 Oktober 2009 - 08:35

    Overbuur:

    prachtige fotos en een leuk verslag
    Gerry bedankt en een behouden reis en wel thuis Herman en Tonny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerry

Sinds mijn eerste kennismaking met Aziè in 2008 ben ik helemaal verknocht geraakt aan dit werelddeeel. De eerste reis die ik gemaakt heb was naar Thailand. De vriendelijkheid van de mensen en het Boeddhisme heeft mij diep in mijn ziel getroffen. Vervolgens ben ik naar China geweest. En nu ga ik naar Tibet en Nepal waar ik meer hoop te zien en te beleven met betrekking tot het boeddhisme en hindoeisme.

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 38218

Voorgaande reizen:

18 September 2011 - 07 Oktober 2011

Gerry naar het Hemels Koninkrijk

13 September 2009 - 04 Oktober 2009

Gerry naar Pingpong land

Landen bezocht: