De Panda’s - Reisverslag uit Lijiang, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu De Panda’s - Reisverslag uit Lijiang, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu

De Panda’s

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gerry

21 September 2009 | China, Lijiang

Zoals iedere dag hier in China tot nu toe hebben wij vandaag weer een feestje. Vandaag dubbelop. Een medereizigster viert hier vandaag haar verjaardag en wij gaan ook nog naar de panda’s. Op je verjaardag zoiets unieks beleven is toch geweldig.

Om de panda’s te bezoeken moet je vroeg op staan. Nou ja wat is vroeg tijdens deze vakantie? Om 7 uur eruit, gelijk de koffer inpakken en voor de deur zetten want vanavond vliegen we weer verder naar Lijiang. Om de panda’s te bezoeken moet je wel vroeg gaan want deze dieren slapen gemiddeld 20 uur op een dag. Ze zijn alleen actief als ze eten krijgen en dat is s’ochtends. Als je praat over kieskeurige eters dan zijn de panda’s dat wel. Ze lusten alleen 1 soort bamboe. Hier in Chengdu heb je het panda onderzoekscentrum van China. Er leven nu zo’n beetje 70 dieren. Voor 3 jaar terug nog 64. Er is hier een heel fokprogramma middels KI. Ik moet zeggen dat dit voor mij alweer een hoogtepunt is van deze reis. GE-WEL-DIG. Zo’n ontzettend hoog knuffelgehalte als deze dieren hebben. Je zou er zo 1 mee willen nemen naar huis. Gelukkig eten ze geen Heilige Birmanen maar bamboe Ha ha ha. Trouwens de chinese naam voor de panda is Xiong Mao wat letterlijk vertaald beer-kat is. Ook leven er in het onderzoekscentrum rode panda’s. Ze zien er echt uit als een kat. Je moet je een kruising voorstellen van een Birmaan met een Maine Coon. Misschien iets voor Nan en mij om aan te beginnen. Ha ha ha. Dat deze dieren een beetje lui zijn hebben wij wel gezien. Er lag er 1 te poepen. Niet gewoon zitten, maar liggend. Trouwens wist je dat een panda 2 dromen heeft? Hij droomt over een fijne nacht slapen en over een kleurenfoto van hemzelf.

Na dit hoogtepunt van de dag hebben wij de Wuhou Si tempel bezocht. Tja eigenlijk valt hier niet zo heel veel over te vertellen. Waar wel veel te beleven viel was het volkspark: Renmin gongyuan. Het was vandaag toevallig de dag van de ouderen. Nou dat hebben wij kunnen zien. Het was een drukte van belang. Overal stonden kraampjes met geneesmiddelen voor ouderen. Ik heb zelfs een paar chinezen met een slangetje in hun neus zien zitten. Deze was aangesloten op 1 of ander apparaat. Zou goed zijn voor hun gezondheid???? Er waren mensen Go Tan aan het spelen, aan het dansen en aan het kaarten. Niet met die kaarten die wij kennen maar met een soort van houten plankjes waar kleuren en tekentjes op stonden. Al wandelend door het park liepen wij naar het theehuis. Daar hebben wij een echte theeceremonie gehad. Terwijl wij daar zaten kwamen er mensen langs die ons de oren wel schoon wilden maken of een nekmassage geven. Voor het verslag zie “typisch China”.

Vanavond vliegen wij weer verder naar Lijiang. Het is een vlucht van maar 1 uur. Ik hoop dat wij door de controle komen. Normaal geen probleem het is alleen dat ze hier middels een camera, waar je langs moet lopen, de temperatuur opmeten. Als blijkt dat je koorts hebt, heb je een probleem. Nu wil het geval dat gisteren bij aankomst iemand van ons behoorlijk ziek was. Volgens mij had hij wel koorts. Gelukkig is het niet opgemerkt en konden wij toch doorlopen. Hij voelt zich nu wat beter dus ik ga ervan uit dat het geen problemen geeft.


Voor nu maar weer: Houdoe
Gerry

  • 21 September 2009 - 16:57

    Bertus :

    Ze kunnen wel een hoog knuffelgehalte hebben maar heb je hun tanden gezien, zo er geen ruzie mee willen krijgen.
    Maar inderdaad het is geweldig om te zien.

  • 21 September 2009 - 19:02

    Overbuur:

    gerry vroeger stond er in de krant een stripverhaal van panda maar die zag er heel anders uit hoor maar deze is ook wel mooi hoor Groeten Herman en Tonny.

  • 22 September 2009 - 09:12

    Marlies:

    och wat zien ze er schattig uit die panda's!! Heb je er al een meegenomen voor thuis..haha?!

    Doe t henig an doar!

    gr uut Roalte

  • 23 September 2009 - 19:05

    Nan:

    Hoi Gerry,
    Ja, eens, ik de kerels en jij de meiden. De rode hebben inderdaad tanden maar tja.. hebben mijn katers ook dus bv jij de meiden en ik de jongens in de grote tuin en af en toe een groepje ruilen heerlijk , hebben we zo t niveau opgehoogd geen 6 per 3 jaar maar minstens 3 per jaar moet lukken, neem wel geent gerust mee.!!!

  • 24 September 2009 - 12:20

    Amanda:

    Ohhhhhhhhh die wil je idd zo knuffelen. Mike wil die ook wel knuffelen

    groetjessssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerry

Sinds mijn eerste kennismaking met Aziè in 2008 ben ik helemaal verknocht geraakt aan dit werelddeeel. De eerste reis die ik gemaakt heb was naar Thailand. De vriendelijkheid van de mensen en het Boeddhisme heeft mij diep in mijn ziel getroffen. Vervolgens ben ik naar China geweest. En nu ga ik naar Tibet en Nepal waar ik meer hoop te zien en te beleven met betrekking tot het boeddhisme en hindoeisme.

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 38219

Voorgaande reizen:

18 September 2011 - 07 Oktober 2011

Gerry naar het Hemels Koninkrijk

13 September 2009 - 04 Oktober 2009

Gerry naar Pingpong land

Landen bezocht: