Typisch China (deel 1) - Reisverslag uit Lijiang, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu Typisch China (deel 1) - Reisverslag uit Lijiang, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu

Typisch China (deel 1)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gerry

21 September 2009 | China, Lijiang

Nu ik een week in China ben vallen mij allerlei rariteiten op. Nou ja eigenlijk zijn ze niet raar volgens de gewoonten hier, maar wij zijn dat niet gewend. Hier volgen een paar opvallende zaken.

Het verkeer in China is anders dan dat wat wij gewend zijn. Als je in Amsterdam rijdt gebruik je gewoon het aantal banen dat er is. Hier hebben wij in Xi’an met de bus voor een opstopping gestaan omdat ze een metro aan het bouwen zijn. Eerst stonden wij aan onze kant 4 rijen dik en de andere kant 2. Een paar mensen die haast hadden ging de 4 rijen dik inhalen en zo ontstond er opeens aan onze kant 6 rijen en aan de andere kant 1. Er stonden wel zogenaamd verkeersregelaars maar die konden fluiten wat ze wilden, het hielp niets.

Zo liepen wij op een gegeven moment op de stoep naar een avondmarkt. Ik liep naast 3 mensen te kletsen. Komt er een scooter op mij af al rijdend en toeterend. Ik moest aan de kant gaan op de stoep zodat hij door kon rijden. Nou, Gerry niet dus. Hij moest op de rem en vond het nog niet eens vreemd dat ik gewoon door liep. Raar volk.

In Pingyao werden wij naar de bus gebracht. Omdat het dorp autovrij is ging dat dus per golfkarretje. Onderweg zag ik een vader die langs de kant stond te kijken naar zijn kleine zoon. Het kind zat gewoon te poepen op de stoep. Pa was het kind iets aan het instrueren. Wat weet ik niet maar hij sprak wel met een luide stem. Ik denk niet dat pa een poepzakje of poepschepje bij zich had om het op te ruimen.

Op 1 oktober aanstaande wordt hier in China de 60e verjaardag van de Chinese republiek gevierd. Dit gaat gepaard met heel veel ceremonie. De tekenen waren in Beijing al zichtbaar. De vlaggen waren al geplaatst op het Ti’anmenplein. In Xi’an waar wij een paar dagen later waren werd het nog duidelijker zichtbaar. Overal liep op zondag mensen met rode banden om hun arm. Soms hadden ze een uniform aan en soms ook niet. Volgens onze reisleider waren dit allemaal vrijwilligers die orde en controle moeten uitoefenen als er iets gebeurt. De autoriteiten zijn als de dood dat de minderheidsgroepen stennis gaan maken op de 1 of andere manier. Net of de vrijwilligers kortdaad kunnen optreden als er iets gebeurt.

De chinezen werken alle dagen van de week door. Zo heb ik in Xi’an gezien dat er op zondag door zowel de bouwvakkers als de schoonmaakploeg als de winkeliers als de banken doorgewerkt wordt. En niet op 1 plek, nee door de hele stad heen. Er was zelfs een trouwerij op zondag. De bruidegom en de bruid kwamen in een auto aan vlak bij de moskee. Daarnaast zit een Mac Donalds. Hij droeg haar uit de auto en bracht haar terwijl hij haar droeg naar de Mac. Ik dacht dat hij haar naar de moskee zou brengen. Simpele ziel die ik ben. Even later bij het hotel hoorden wij echt chinees vuurwerk knallen. Bleek dat hetzelfde paar van net iets verderop verwelkomd werd.

Tijdens een wandeling door Xi’an in de winkelstraat viel mijn oog in 1 keer op een etalagepop. Deze was niet zoals wij ze in Nederland gewend zijn met een “normaal” westers uiterlijk. Deze pop had een chinese haardracht en dus een knoetje aan de zijkant van zijn hoofd en spleetogen. De pop was wel gekleed in een westerse outfit. Voor mij past dit niet bij elkaar.

Wij hebben de Wuhou Si tempel aan de achterkant verlaten. Daar was een straatje waar allerlei eettentjes, restaurants en snuisterij winkeltjes waren. Opeens viel mijn oog op een man die in een restaurant zat. Hij lag met zijn hoofd leunend achterover op de leuning. Er stond een man naast hem met een staaf van wel 20 cm lang. Aan het eind van die staaf zat een soort van pijpenragger. Wat bleek: voor 20 yuan (= 2 euri) kun je door die persoon je oren schoon laten maken. Ik heb gezien wat eruit kwam en volgens mij was het niet voor niets al dat graafwerk. (Ik weet trouwens niet wat er met het servet en de inhoud is gebeurt.) Bij ons in de groep heeft ook iemand dat laten doen. Gelukkig wist hij toen nog niet dat er soms wel eens ongelukjes gebeuren en dat de diepte van het oor verkeerd wordt ingeschat.

In het volkspark van Chengdu zitten allerlei mensen zich te vermaken op de 1 of nadere manier. Je doet een spelletje, kaart of danst wat. Ook kun je een wel zeer persoonlijke contactadvertentie plaatsen. Er was een bankje waar vrijgezelle mannen en vrouwen zichzelf in de aanbieding deden. Ze hadden naast hun hele boekwerken liggen met hun levensloop. Dus als je een partner zoekt dan ga je maar naar het park en zoekt je er 1 uit.

Alle beroepsmatige chauffeurs dragen hier in China handschoenen. Ik heb gevraagd aan onze chinese gids waar dat voor was. Of het soms met de mexicaanse griep te maken had. Nee dit deden ze vanwege het feit dat als ze zweethanden zouden krijgen dit gevaarlijk zou kunnen worden in het verkeer. Kan ik inkomen maar het blijft een raar gezicht. Trouwens de politie op de luchthaven van Chengdu had ook handschoenen aan. Die ik op de motor draag als het hoog zomer is. Zonder vingers dus. Ik durfde net niet te vragen waarvoor zij die handschenen aan hadden. Anders had ik het wel gezegd. Wat ik ook nog nooit eerder had gezien was dat de politie op de luchthaven kniebeschermers droeg. Je weet wel die skaters ook dragen als bescherming voor het geval ze vallen. Snap jij het snap ik het. Wie het weet mag het zeggen.

Wordt vervolgd.




  • 21 September 2009 - 19:40

    Bertus:

    Aldus onze lokale verslaggever ter plekke.
    Wanneer komt de 1e druk van je reisboek uit, of kun je geen keus maken uit de vele geïnteresseerde drukkerijen.

    Maar eerlijk is eerlijk wederom een goed en leuk verhaal.

  • 21 September 2009 - 20:09

    Marjo:

    Hoi Gerry,
    Wat een leuk verhaal weer en wat maak je wat mee met dat Chinese volk. Erg leuk om te lezen, het is net of je het zelf meemaakt. Knap stukje werk. Geniet ze nog....en ook de groetjes van Dinie.

    Groetjes Marjo

  • 22 September 2009 - 07:07

    Hendrien:

    Hallo Gerry,
    De chinezen zijn een bijzonder volk maar dat wist ik al. Wat ik mis in je verhaal is een stukje over spugende chinezen. Het is mij nl bijgebleven dat ze overal en altijd lopen te spugen ook al waren er veel borden te lezen waarop stond no spitting.
    Van tante Coby moet ik je veel reisplezier wensen dus bij deze.
    Groet Hendrien

  • 22 September 2009 - 09:10

    Marlies:

    hallooooo daar,

    wat een geweldig verslag om te lezen en erg grappig al die verschillen tussen ons en die chinesen.....

    leuk leuk allemaal!
    Veel plezier met alles wat je nog gaat doen en zien!

    groetjes Peter en Marlies

  • 23 September 2009 - 19:17

    Nan :

    Spreekwoordelijk iemand de oren wassen, ala maar jij verteld t iets genuanceerder en ik denk dan gatver,. Leuk land he suggestie, met kniebescheming, hoef ik je toch niet uit te leggen. Maar Ger, veel plezier verder ben nogsteeds blij dat ik er niet bij ben, tot de volgende mail kijk, geniet en verhaal

  • 24 September 2009 - 06:59

    Ooo:

    klj

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerry

Sinds mijn eerste kennismaking met Aziè in 2008 ben ik helemaal verknocht geraakt aan dit werelddeeel. De eerste reis die ik gemaakt heb was naar Thailand. De vriendelijkheid van de mensen en het Boeddhisme heeft mij diep in mijn ziel getroffen. Vervolgens ben ik naar China geweest. En nu ga ik naar Tibet en Nepal waar ik meer hoop te zien en te beleven met betrekking tot het boeddhisme en hindoeisme.

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 38226

Voorgaande reizen:

18 September 2011 - 07 Oktober 2011

Gerry naar het Hemels Koninkrijk

13 September 2009 - 04 Oktober 2009

Gerry naar Pingpong land

Landen bezocht: