Nationale feestdag 1 oktober - Reisverslag uit Suzhou, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu Nationale feestdag 1 oktober - Reisverslag uit Suzhou, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu

Nationale feestdag 1 oktober

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gerry

01 Oktober 2009 | China, Suzhou

Vandaag is het 1 oktober. DE nationale feestdag hier in China. Er wordt herdacht dat de republiek China vandaag 60 jaar bestaat. Ik had al eerder in mijn verhalen verteld dat het inde grote steden goed merkbaar was dat de spanning begon te stijgen. Overal waar je keek zag je “vrijwilligers” die de militairen bijstonden om de orde te handhaven. Om 10 uur vanmorgen is er een grote parade begonnen op het Ti’anmenplein in Beijing. Hiervoor hebben ze het hele luchtruim voor 3 uur gesloten rond de hoofdstad. Als je bedenkt dat er 30 vliegtuigen per minuut landen dan betekent het nogal wat. De hele binnenstad rond het plein is enkele dagen hermetisch afgesloten. Tussen het plein en het zomerpaleis loopt wel de oost-west verkeersader van 40 km lang. Verder werd al dagen in de kranten hier geschreven dat er een vuurwerk zou komen wat groter zou zijn dan die tijdens de opening van de Olympische spelen in 2008. Ze zouden schilderijen met vuurwerk maken van 24 bij 18 meter dat 1 minuut zichtbaar zou zijn. Vanavond Beijing tijd half 10 gaat het gebeuren. Hiervoor moest het natuurlijk wel droog zijn anders valt alles in het water. Net zoals met de olympische spelen in 2008 hebben de chinezen vliegtuigen met ioden op pad gestuurd om dit goedje in de lucht af te schieten. Hierdoor wordt de regen verdreven.

Onderweg naar het plaatsje Wuhzen zag je goed op straat dat er een hele volksverhuizing plaats vond. Iedereen was op weg. Het krioelde van de mensen, het zag er op het busstation letterlijk en figuurlijk “zwart” van. Deze verhuizing had niet alleen te maken met de dag van vandaag maar ook met het “Moonfestival”. Dit is op 3 oktober aanstaande. Je kunt het vergelijken met kerstmis bij ons. Iedereen wil dan bij zijn familie zijn. Als je bedenkt dat de chinezen maar 2 keer per jaar een week vrij nemen en dit er 1 van is dan kun je je er iets bij voorstellen. Tuurlijk zijn er ook nog mensen die moeten werken. Diegene in overheidsdienst die geld nodig hebben werken zelfs graag. Ze krijgen 300 procent uitbetaald van zo’n dag als vandaag.

Wuhzen is een klein pittoresk en romantisch waterstadje. Het ligt langs het 2000 km lange kanaal dat gegraven in van Beijing naar Hangzhou in de Ming tijd. Je kunt dit dorp vergelijken met Bronkhorst of Orvelte. Één groot openluchtmuseum. Ook hier wonen, werken en leven de mensen nog authentiek op de tv na. Vandaag viel het extra op omdat iedereen de parade in Beijing op had staan. Je hoorde de marsmuziek uit de woonkamers knallen.

Wat ook opmerkelijk in vergelijking met de laatste tweeëneenhalve week was, dat er vandaag zo ontzettend veel binnenlandse toeristen waren. Anders niet zo erg maar die chinese gidsen hebben allemaal een soort van kleine megafoon waar ze hun gasten mee informeren. De 1 praat nog harder dan de ander en allemaal tegen elkaar in. Als een chinees op een normale manier converseert is het voor onze begrippen al luidruchtig, kun je nagaan wat dat voor een impact heeft met megafoon.

Wat leuk is om te vertellen dat wij naar de plaatselijke jeneverstokerij van Wuhzen zijn geweest. Nadat de jenever gestookt was deden ze het in urnen. Ik vond het een nogal raar gezicht. Wij doen andere dingen met soortgelijke urnen. Natuurlijk mochten we daar allemaal een slokje proeven. Ik moet zeggen dat het mij niet tegenviel. Ook hadden ze in het stadje een beddenmuseum. Daar wilde je liever gillend weg lopen. Puur vanwege al die megafoons en voordringende chinezen als je net zelf een foto wilde maken. Ik heb het er dus ook niet lang uitgehouden daar binnen.

Na de lunch zijn wij doorgereden naar Suzhou. Het was gelukkig inmiddels nagenoeg droog geworden. Deze stad is bekend om zijn zijde, kanaaltjes en de tuinen. Suzhou wordt ook wel het Venetië van noord China genoemd. Toen wij daar aankwamen zijn wij in twee bootjes door de kanalen gevaren. Je moet je er niet zo heel erg veel van voorstellen hoor. Het is beslist géén Giethoorn. Het leukste vond ik dat de mensen aan de kant ons een bezienswaardigheid vonden. Dit was trouwens niet de eerste keer dat wij constant op de foto werden gezet. Dat gebeurde regelmatig. Ach wat wil je ook met zoveel blanken en ook nog velen grijs/blond.

Suzhou staat ook bekend om zijn tuinen. Deze staan zelfs op de wereldcultuur erfgoedlijst. De laatste die wij bezoeken tijdens deze schitterende China reis. Vroeger waren er een stuk of 60/70. Helaas zijn er maar een stuk of 5/6 van overgebleven. Een typisch chinese tuin bestaat uit paviljoentjes, rotsen (vooral veel en groot),paden, vijvers en bonsai bomen. Je ziet er geen enkele bloem bloeien. Hooguit een lotus in de vijver, maar daar is nu het seizoen niet voor. Wij hebben de Lingering tuinen bezocht uit de Ming dynastie.

Na deze toch wel volle dag zijn wij nu in het hotel aanbeland. Ik denk dat ik straks om half 10 zorg dat ik op mijn kamer ben. Dat heeft 2 redenen. De eerste is dat het vuurwerk rechtstreeks op de tv uitgezonden wordt en de andere is dat wij nog 2 hele drukke dagen in Shanghai tegemoet gaan. Compleet met 2 x een avondprogramma. Ik zal kijken of ik toch nog een uurtje tussendoor iets op het web kan krijgen. Nu ga ik eerst de groep opzoeken en daarna een hapje eten.

Laterrrrrrrrrr

Gerry


  • 01 Oktober 2009 - 10:12

    Martine:

    Hé Gerry,

    Wat toevallig dat Karin en ik aan het 'loeren' zijn op je site... terwijl jij kennelijk druk aan het tikken was met dit verslag. Heb je mij nog de chatroom binnen zien komen? Waarschijnlijk niet anders had je vast wel van je laten horen, jou kennende. Zo te lezen en te zien op de foto's heb je al veel ondernomen en vermaak je je dus prima (ook dat had ik natuurlijk niet anders verwacht)... ondanks de buikloop en andere kwaaltjes en natuurlijk het mindere weer waar je over schrijft. Ben benieuwd naar je 'levendige' verslag, wanneer je over 7 dagen weer op kantoor bent.
    Vermaak je nog even en tot later!
    Groetjes Martine

  • 01 Oktober 2009 - 17:09

    Bertus:

    Mooie foto's kun. Je niet een paar Bonsai boompjes meenemen

  • 02 Oktober 2009 - 12:14

    Amanda:

    Weer prachtige foto's hoor. En die verslagen ook weer super

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerry

Sinds mijn eerste kennismaking met Aziè in 2008 ben ik helemaal verknocht geraakt aan dit werelddeeel. De eerste reis die ik gemaakt heb was naar Thailand. De vriendelijkheid van de mensen en het Boeddhisme heeft mij diep in mijn ziel getroffen. Vervolgens ben ik naar China geweest. En nu ga ik naar Tibet en Nepal waar ik meer hoop te zien en te beleven met betrekking tot het boeddhisme en hindoeisme.

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 38221

Voorgaande reizen:

18 September 2011 - 07 Oktober 2011

Gerry naar het Hemels Koninkrijk

13 September 2009 - 04 Oktober 2009

Gerry naar Pingpong land

Landen bezocht: