Hangzhou - Reisverslag uit Hangzhou, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu Hangzhou - Reisverslag uit Hangzhou, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu

Hangzhou

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gerry

30 September 2009 | China, Hangzhou

Toen ik vanmorgen uit het raam keek werd ik even weer niet vrolijk. Albert had het ons eigenlijk al min of meer beloofd: In Hangzhou de hele dag regen. Nou dat hebben we geweten. Ik geloof dat het in zijn totaliteit niet langer dan 15 minuten droog is geweest. Maar dat heeft ons niet weerhouden om toch ons programma af te werken. Alhoewel het er even op leek dat het middagprogramma zou gaan vervallen omdat we een stortbui over ons heen hebben gehad.

Zoals Guilin de stad van de osmantus is, is Hangzhou de stad van de zijde en de thee. Als je de osmantuswijn gaat proeven in Guilin moet je ook de Longi thee (=drakenbronthee) in Hangzhou gaan drinken. Beide heb ik natuurlijk gedaan. Wij zijn naar een gebied gereden aan de rand van de stad waar wij werden ingewijd in de thee van deze streek. In de Song dynastie heeft de keizer een sterke voorliefde voor deze thee ontwikkeld. Het zou goed zijn voor allerlei kwalen en het zou je lichaam reinigen. Ik heb met eigen ogen gezien dat rijst waar jodium over heen werd gegoten weer wit werd door de drakenbronthee. Als je het ruikt ruik je een heel hoog spinaziegehalte en daar smaakt het ook naar.

Hier in de omgeving kun je duidelijk zien dat alles nog met de hand gebeuren moet. Er is duidelijk terrasvorming aanwezig. Volgens zeggen doen ze ook alles op biologische wijze. Zodra de (vooral jonge) blaadjes geplukt zijn worden ze gedroogd in een grote verwarmde kom. Hier zit een persoon achter die met zijn blote hand de blaadjes roert. De kom is wel 120 graden warm.

Even terug naar het proeven. Wij kregen dus allemaal een glaasje Longi thee. Eerst moesten wij ruiken, vervolgens werd ons gevraagd om je gezicht op het glas te leggen met het oog boven de dampende thee. Dit zou goed zijn voor je gezichtsvermogen. Nou volgens was er met mijn gezichtsvermogen niets aan de hand want ik zag 24 nederlanders die diep in het glaasje keken. Ha ha ha. Daarna mochten wij drinken. Ik vond het beslist niet vies en heb zelfs ingekocht voor thuis. Dus wie ook diep in het glas wil kijken komt maar langs bij mij. Met de theebladeren kon je een gezichtsmasker maken. Dit houdt je huid jong (zeggen ze). T’is te proberen niet waar.

Na de thee zijn wij naar het Lingyin Si klooster gegaan. Dit is een boeddhistische tempel zoals er diverse hier in China zijn. Deze is speciaal omdat er binnen een 30 meter hoge boeddha staat. Ze zijn er wel hoger in China maar die staan allemaal buiten. Dit bezoek had voor mij vandaag een speciaal doel. Ik wilde ter nagedachtenis aan Theo, waarvan ik gisteren heb gehoord dat hij maandag is overleden, een kaars branden. Helaas is door de weersomstandigheden de kaars niet doorgegaan maar heb ik volgens een boeddhistisch ritueel wierrook gebrand ter nagedachtenis aan hem.

Daar vielen wij ook nog meer met onze neus in de boter. Er kwam hoog bezoek, één of andere britse hoge pief zou komen. Alle monniken liepen uit, compleet met grote digitale camera’s en al. Verder heb ik ook voor de eerste keer een gebedsritueel gezien door de monniken zelf. Compleet met gong, zang en bidden. Het gebedsritueel en het wierrook branden heeft mij beiden zeer geraakt.

Na de lunch zijn wij naar een zeer oude chinese apotheek geweest. Hier gaat alles op homeopatische wijze. De kruiden liggen hier niet kant en klaar, nee deze moeten op recept nog per stuk gemaakt worden. Je krijgt dan een brouwsel mee voor 1 week en maakt daar dan weer thee van. (Ja ze maken hier overal thee van). Dit moet je dan drinken. Daarna terug naar de arts om te kijken of er verbetering is. Zo nee wordt het recept iets bijgeschaafd, zo ja doorgaan met het brouwsel drinken. De chinezen hebben er echt baat bij. En niet alleen de chinezen, over heel de wereld is er steeds meer vertrouwen in natuurlijke geneeswijzen. Zowel voor de mens als voor de dieren.

Als je in Hangzhou bent en je bent niet bij het westmeer geweest dan ben je dus niet in Hangzhou geweest. Dus ondanks dat het nog regende wij er naar toe. Wij zijn tenslotte niet van suiker nietwaar. Ik moet zeggen dat het een geweldig mooi meer is met leuke planten, paden en vijvers. Ondanks al het water is de foto toch nog niet onaardig.

Gisteren vertelde ik al dat hier een kroegje in de buurt was. Ik moet zeggen dat het beregezellig was. Daarom brei ik er nu een eind aan en ga een consumptie happen.

Ni Hao
Gerry



  • 30 September 2009 - 10:25

    Bertus:

    Dat zij hij zeker waderen van zijn "Honnepoen".
    Zo te lezen gaat het weer goed met je, en laat je de borrel dus goed smaken.

  • 30 September 2009 - 19:04

    Overbuur:

    weer een mooi verhaal en hele mooie fotos jammer dat het regende straks als je thuis bent ga je zeker een boek schrijven geniet nog een poosje doei

  • 01 Oktober 2009 - 07:06

    Hendrien:

    Ik heb weer genoten van je reisverslag en de indrukwekkende foto's.
    Ik ben benieuwd of je net zo als ikzelf altijd weer een stukje heimwee zult voelen naar dit prachtige land.
    Geniet nog maar met volle teugen van alle mooie dingen en hou ons maar op de hoogte van je belevenissen dan genieten wij op afstand met je mee.
    Groet Hendrien

  • 01 Oktober 2009 - 09:58

    Karin Vd Berg:

    Hoi Gerry,

    Kan niet missen. Als het geen wijn proeven is, dan maar thee proeven. Geniet nog een paar dagen en tot volgende week. Groetjes, Karin

  • 01 Oktober 2009 - 11:49

    Marjo:

    Weer een prachtig verhaal en ook de foto's zien er mooi uit!

  • 01 Oktober 2009 - 17:37

    Nan:

    Ik denk dat t erger voor Theo is, dat hij jou niet kende dan voor jou.

    hij heeft wellicht iets gemist, jij niet, dit alles met een knipoog naar Bertus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerry

Sinds mijn eerste kennismaking met Aziè in 2008 ben ik helemaal verknocht geraakt aan dit werelddeeel. De eerste reis die ik gemaakt heb was naar Thailand. De vriendelijkheid van de mensen en het Boeddhisme heeft mij diep in mijn ziel getroffen. Vervolgens ben ik naar China geweest. En nu ga ik naar Tibet en Nepal waar ik meer hoop te zien en te beleven met betrekking tot het boeddhisme en hindoeisme.

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 38224

Voorgaande reizen:

18 September 2011 - 07 Oktober 2011

Gerry naar het Hemels Koninkrijk

13 September 2009 - 04 Oktober 2009

Gerry naar Pingpong land

Landen bezocht: