Dali deel 2 - Reisverslag uit Kunming, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu Dali deel 2 - Reisverslag uit Kunming, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu

Dali deel 2

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gerry

24 September 2009 | China, Kunming

Voor vandaag stond er een rustige dag op het programma. We zijn om half 10 vertrokken met de bus naar het Erhai meer. Erhai betekent oor. Deze naam heeft het gekregen omdat het de vorm van een oor heeft.

Er stond een boottocht op het programma naar een klein eilandje in het meer. Op dit eilandje leven nog 1400 Bai mensen. Dit zijn hoofdzakelijk vissers. Deze mensen vissen nog op de ouderwetse manier. Van regeringswege mag er sinds 1995 geen motorboot mee gebruikt worden voor het vissen dus moeten de vissers al roeiende naar hun stekje gaan. Ook mogen de vissers maar een half jaar het meer bevissen. Deze maatregelen zijn genomen om de vervuiling tegen te gaan en zodat het meer niet leeg gevist wordt.

De mensen op dit eiland hebben voor hun kinderen een eigen school gebouwd. Dit schooltje is voor de kinderen tot en met groep acht. Daarna gaan ze voor het voortgezet onderwijs naar de vaste land. Hier wonen ze door de week vaak bij familie of zijn ergens intern.

Natuurlijk is er ook een tempel. Voor mij is dit de mooiste tempel die ik tot nu toe gezien heb. Zo sprekend met beelden en met kleuren dat het mij bijzonder aansprak. Natuurlijk moest er weer wierrook aangestoken en geofferd worden. Deze tempel deed niet allen dienst als tempel maar ook als hangplek voor de ouderen van het eiland. Of zoals je wilt de bejaardensoos. De mannen zijn hier hele dagen druk met het kaarten en majong spelen. De vrouwen zorgen ervoor dat de toeristen offeren.

Op een gegeven moment wou een Bai vrouwtje iemand uit onze groep meenemen ergens naar toe. Omdat je ze niet kunt verstaan zijn er een paar vrouwen van ons tegelijk mee gegaan.Ze werden meegenomen naar een tempel naast de tempel. Hier stond een beeld van Guilin. De vrouwelijke variant van de boeddha. Er werd door de Bai duidelijk gemaakt dat ze moesten offeren. Er werd wel gekeken wat je in de kist stopte. Minimaal 10 Yuan (= 1 euri) moest erin. Dan kreeg je namelijk een zelf gemaakt en geborduurd hart omgehangen. De gedachte hierachter was dat als je thuis in Nederland dat hart zag dan dacht je aan deze tempel.

Na de lunch was er gelegenheid om met een kabelbaan de berg op te gaan om een Taoïstische tempel te bezoeken en een stuk door een nationaal park te wandelen. Ik heb ervoor gekozen om op eigen houtje op zoek te gaan naar de tempel van de drie pagoden. Deze ligt even buiten het oude centrum. Het leek mij wel leuk om via allerlei straatjes en steegjes daar heen te wandelen. Dat het 2 km wandelen zou zijn wist ik. Omdat de torens hoog boven alles uit steekt dacht ik geen plattegrond nodig te hebben. Nou verkeerd gedacht dus. Ik heb gelopen en gelopen en nog eens gelopen. Al met al 2 uur en heb geen pagode gezien. Aan de ene kant jammer maar nu heb ik een stuk authentiek China gezien die ik ook niet zou willen missen. Op een gegeven moment zag ik een drukte van belang ergens in een zijstraatje. Ik erop af. Ik kwam op een plaatselijke markt terecht. Het deed mij denken aan Thailand. Boerenmensen die met hun waren naar de markt komen om te verkopen. Je kunt het zo gek niet bedenken: Levende kippen, koeietongen, varkensbillen, groente, kruiden en alles daar tussen in. Alles behalve hygiënisch. Omdat ik al zo lang gelopen had en moe was heb ik besloten terug te gaan naar het dorp. Na een bak cappuchino ging het alweer een stuk beter.

We gaan straks nog een hapje eten in een authentiek restaurant en dan vanavond vroeg naar mijn mandje. Morgen om half zeven gaat de wekker. Er staat een busreis naar Kunming van een uur of 5 op het programma.

Wanshi rúyi ( = het beste)
Gerry

  • 24 September 2009 - 12:27

    Amanda:

    Ja heb poes gevonden haha

  • 24 September 2009 - 13:57

    Esther:

    Hoi Gerrie, wat leuk dat je het zo naar je zin hebt.... Waar naaiden ze mee op het atelier zijde misschien??? geniet nog maar lekker van je reis.. groetjes Esther.

  • 24 September 2009 - 14:50

    Bertus:

    Ziet er nog lekker uit gebakken koeietong. Die geplette kanarie's met kop wat minder.

  • 25 September 2009 - 06:51

    Hendrien:

    Iedere ochtend kijk ik trouw op je site en lees weer een mooi reisverslag om de dag mee te beginnen. Wat moedig van je om alleen op pad te gaan in die wir war van straatjes. Zelfs al heb je een goed richtingsgevoel.
    Wat een smakelijke foto's heb je gemaakt op de markt.
    Groet Hendrien

  • 25 September 2009 - 08:04

    Arno:

    Cappuchino of cappuchina?
    Ook daar verkrijgbaar? Juist het normale straatleven, zeker in een land als China, geeft een goed beeld van het land en haar cultuur.Ik twijfel er niet aan dat je er vollop van hebt genoten; alleen al om er te zijn en ernaar te kijken (niet niet te vergeten; te ruiken). Groet Arno

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerry

Sinds mijn eerste kennismaking met Aziè in 2008 ben ik helemaal verknocht geraakt aan dit werelddeeel. De eerste reis die ik gemaakt heb was naar Thailand. De vriendelijkheid van de mensen en het Boeddhisme heeft mij diep in mijn ziel getroffen. Vervolgens ben ik naar China geweest. En nu ga ik naar Tibet en Nepal waar ik meer hoop te zien en te beleven met betrekking tot het boeddhisme en hindoeisme.

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 38218

Voorgaande reizen:

18 September 2011 - 07 Oktober 2011

Gerry naar het Hemels Koninkrijk

13 September 2009 - 04 Oktober 2009

Gerry naar Pingpong land

Landen bezocht: