De beste stuurlui ………………. - Reisverslag uit Kunming, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu De beste stuurlui ………………. - Reisverslag uit Kunming, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu

De beste stuurlui ……………….

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gerry

25 September 2009 | China, Kunming

Ik pak de draad weer op waar ik gisteren gebleven ben. Zoals gezegd zouden wij met 4 personen naar een authentiek restaurant gaan. Dat is ook gebeurt. Dit was weer een hele leuke ervaring. De mensen met wie ik mee gegaan ben die waren er de dag ervoor ook geweest. Je moet je voorstellen dat het een restaurant is waar op de begane grond 3 tafeltjes staan en in een soort achterkamer nog eens vier. De eigenaar had allerlei groente buiten staan. Door aan te wijzen hebben wij duidelijk kunnen maken wat wij aan groente wilden hebben. Vervolgens gingen de kinderen van de eigenaar ermee aan het werk. Eerst kregen wij alle 4 een tupperwarebak voor onze neus. Daar zat een theekom, rijstbakje en een schoteltje in. Wij kregen er (zoals altijd) weer stokjes bij. Eerst kwam de rijst op tafel. Vervolgens 5 overheerlijke gerechten met de ingrediënten die wij aangewezen hebben. Een flesje wijn en een biertje erbij en ik moet zeggen dat wij weer bijzonder lekker gegeten hebben. Het leukste was nog toen de rekening kwam. Omgerekend inclusief de wijn Eur. 17,60. Is dat nou leuk of is dat nou leuk??

Tijdens het eten is het begonnen met regenen. Dit is de hele nacht niet weer opgehouden en het regende de volgende ochtend nog steeds pijpestelen. Nadat ik uiteindelijk mijn was op het nippertje had ontvangen (zie typisch China 2) en de nodige formaliteiten voor de bus waren geregeld zijn wij om 8.15 uur vertokken. Iets later dan gepland. Dit keer hadden wij een chauffeur met zeer vlotte rijstijl. Hij had op het moment van de tussenstop het kwartiertje al weer ingehaald. Helaas kregen wij na de pauze een klapband op de snelweg. Gelukkig had onze bus 2 banden per wiel en was er een garage vlak in de buurt. Het euvel was voor chinese begrippen vrij snel verholpen door de monteurs en konden wij onze reis alweer na 20 minuten vervolgen.

Tijdens de rit hoefde je je niet te vervelen. Er was genoeg te kijken onderweg. We reden door een bergachtig landschap. Hier was duidelijk de terrrasbouw te zien. Hoofdzakelijk werd er rijst en mais verbouwd. De meeste mensen van ons hebben een dutje gedaan. Het schommelen en de warmte in de bus maakte slaperig.

Na een niet zo’n geweldige lunch hebben we de Drakenpoort op de westelijke bergen bezocht. Deze westelijke bergen zouden vanuit de verte eruit zien als een slapende boeddha. Vanwege het feit dat het heiig was na de regen hebben wij dit niet kunnen zien. Wij zijn met een stoeltjeslift naar boven gebracht. Van daaruit was het grotendeels lopend naar beneden. Het pad voerde langs de drakenpoort en diverse grote en kleine boeddha’s in idem dito grote of kleine taoïstische tempels. Dit was vooral te zien aan de ying/jang tekens overal. Ook was er zelfs een boeddha uit de rotsen gehakt door een monnik. Dit is letterlijk wat je noemt: Monnikenwerk.

De weg naar benden van de westelijke bergen voerde langs de Huating Si tempel. Deze tempel dateert uit de Yuan periode en is een boeddhistische tempel. Hier stond weer een lachende boeddha en Guiilin, de vrouwelijke boeddha. Ook was er op het complex een tempel waar 500 Arats te zien waren. Een Arat is een monnik in de eerste fase op weg om boeddha te worden. De boeddhisten kennen 3 fasen voordat je het hoogste (boeddha zijn) bereikt hebt.

Vanavond was het optioneel om een show te bezoeken. Dit was een show met veel zang en dans van de minderheidsgroepen hier in de provincie Yunnan. De regisseur van deze show heeft ook de opening van de olympische spelen geregisseerd. Ook hebben de dansers van deze groep meegedaan tijdens de opening. Het was een erg mooie show. De kostuums vond ik persoonlijk wat minder dan de laatste keer en wat minder gracieus maar wel erg spetterend. Vooral de opening wat spectaculair. Hoofdzakelijk drums gecombineerd met dans. Officieel mag je er geen foto’s maken maar om jullie een indruk te geven heb ik het er maar op gewaagd.

Ik ga nu snel slapen want ik wil morgen weer fit zijn. Vanavond hadden meerdere mensen, waaronder ik, last van het eten van vanmiddag. De één nog erger dan de ander. Totaal waren er een stuk of 5 mensen niet lekker. De meesten hadden maag- en darmklachten.

Dus: Trust
Gerry

p.s. typisch china volgt later. Ik wil nu slapen

  • 25 September 2009 - 19:21

    Bertus:

    Was het de was of de pas, of was het de was na het eten wat niet helemaal liep in de pas.

  • 26 September 2009 - 09:54

    André En Anneke:

    Hoi gerry,

    Prachtig gewoon. een mooi verslag en hele mooie foto's. Mijn vrouw en ik hebben genoten van het lezen van de verslagen.

    groetjes

    André en Anneke Jonker
    Slagharen

  • 26 September 2009 - 10:05

    Marjo:

    Hoi Gerry,
    Geweldig om je verslag elke keer te lezen en hele mooie foto's hoor.
    Fijn dat je zo geniet.
    Groetjes Marjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerry

Sinds mijn eerste kennismaking met Aziè in 2008 ben ik helemaal verknocht geraakt aan dit werelddeeel. De eerste reis die ik gemaakt heb was naar Thailand. De vriendelijkheid van de mensen en het Boeddhisme heeft mij diep in mijn ziel getroffen. Vervolgens ben ik naar China geweest. En nu ga ik naar Tibet en Nepal waar ik meer hoop te zien en te beleven met betrekking tot het boeddhisme en hindoeisme.

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 38218

Voorgaande reizen:

18 September 2011 - 07 Oktober 2011

Gerry naar het Hemels Koninkrijk

13 September 2009 - 04 Oktober 2009

Gerry naar Pingpong land

Landen bezocht: