Het Karstlandschap bij Guillin - Reisverslag uit Guilin, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu Het Karstlandschap bij Guillin - Reisverslag uit Guilin, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu

Het Karstlandschap bij Guillin

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gerry

28 September 2009 | China, Guilin

Omdat ik gisterenavond moe was en geen zin meer had om te tikken krijgen jullie nu eerst de beschrijving van mijn hotelkamer. Zoals ik gisterenavond bij het eten hoorde heeft iedereen zo’n klein optrekje. Ik deed de deur van mijn hotelkamer open en kreeg een Wow effect. Dit was geen hotelkamer meer maar gewoonweg een appartement voor 4 personen, en niet zo’n kleine ook. De slaapkamer waar ik slaap is al groter dan de woonkamer bij mijn schoonouders thuis. Iedereen heeft een grote woonkamer, een aparte eetkamer, een keuken, 2 aparte slaapkamers, een wc met wastafel en een douche. Dit is wel heel erg luxe voor 1 persoon. Hadden er makkelijk nog een paar chineesjes bij gekund. Ha ha ha.

Maar nu over de dag van vandaag. Een boottocht over de Li rivier door het karstlandschap stond op het programma. De tocht ging naar het pittoreske plaatsje Yangshuo. Het was een tocht van zo’n 65 km door een geweldig mooi landschap. Als je bedenkt dat hier vroeger een zee is geweest, is opgedroogd en de erosie zijn werk weer heeft gedaan dan geniet je des te meer van deze nog ongerepte natuur. Normaal duurt de tocht ongeveer 3 uur. Omdat het water zo laag stond kon de platbodemboot niet zo snel varen als anders. Wij hebben dus een uur langer kunnen genieten. De temperatuur was zoals beloofd 30 +. Het enige nadeel was dat de zon niet scheen. Hierdoor was het heiig en dus ook klam. Hierdoor zien de foto’s er een beetje mystiek uit. Heeft ook weer wat. Toch?

Na een uurtje te hebben rondgewandeld in het pitoreske Yangshuo zijn wij met de bus weer teruggegaan naar het hotel. Snel onder de pomp, een hapje eten en alweer op pad. (Hoezo uitrusten in een vakantie??) Het uitstapje van gisteren naar het ambachtelijke aalscholvervissen en de rondrit “by night” stond op het programma. Wat het aalscholvervissen voor Guillin is, is de bottermarkt voor Raalte. Een toeristische attractie om te laten zien hoe ze vroeger vis gingen vangen.

Hier het recept voor verse vis op een natuurlijke wijze gevangen: Men neme een paar aalscholvers, traint ze een paar jaar, zorgt dat ze honger hebben en binden ze de keel af zodanig dat er alleen kleine visjes door kunnen. Je gaat met je bamboevlot de rivier op en stuurt je aalscholvers het water in en laat hun voor jou werken. De kleine visjes mogen de aalscholvers eten en de grote vissen breng je keurig naar je baas op het vlot. De baas pakt jou je prooi af en stuurt je als dank opnieuw het water in.

Ik moet zeggen dat het erg facinerend is om te zien hoe die dieren getraind zijn. Op een enkeling na (ik denk de nieuwelingen) zwemmen ze gewoon los voor de boot. Ze komen op commando terug en springen op het vlot. De gevangen vis geven ze niet echt vrijwillig af, maar daar kan ik mij wat bij denken. De vissers houden de dieren natuurlijk hongerig om de vangst zo groot mogelijk te houden. De foto’s zijn niet al te duidelijk, maar dat komt omdat het moeilijk te fotograferen was in het donker.

Op de terugweg naar het hotel kregen wij een rondrit langs de verlichtte attracties van Guillin. Deze stad doet heel erg zijn best om er een lichtstad van te maken. De rivier en de oever is erg leuk om te zien. Op sommige plekken zelfs feeëriek. Ook hier laat de kwaliteit van de foto’s te wensen over maar dat ligt aan mijn toestel.

Morgen weer een dag in het teken van het vliegen. Nu gaan we naar Hangzhou. Volgens mij hebben we de vlucht waarmee wij aangekomen zijn, want deze vlucht gaat altijd van Kunming via Guillin naar Hangzhou. We mogen hopen dat er morgen geen vertraging is anders wordt het weer een latertje.

Voor nu ga ik snel weer slapen en morgen gezond weer op. (nou ja gezond, ik heb de snot door de airco. De buikloop is inmiddels over bij de groep op een enkeling na)

Groetjes
Gerry

  • 28 September 2009 - 16:33

    Bertus:

    Dit ziet er wel erg mooi uit, vooral het karstlandschap en de rivier met de buffels. De foto's vallen mij niet tegen, zijn voor een deel ook in donker gemaakt vergeet dat niet, ze zijn inderdaad feeëriek.

  • 28 September 2009 - 20:18

    Amanda:

    Geweldig die foto's. Wel een mooi land zo te zien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerry

Sinds mijn eerste kennismaking met Aziè in 2008 ben ik helemaal verknocht geraakt aan dit werelddeeel. De eerste reis die ik gemaakt heb was naar Thailand. De vriendelijkheid van de mensen en het Boeddhisme heeft mij diep in mijn ziel getroffen. Vervolgens ben ik naar China geweest. En nu ga ik naar Tibet en Nepal waar ik meer hoop te zien en te beleven met betrekking tot het boeddhisme en hindoeisme.

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 38223

Voorgaande reizen:

18 September 2011 - 07 Oktober 2011

Gerry naar het Hemels Koninkrijk

13 September 2009 - 04 Oktober 2009

Gerry naar Pingpong land

Landen bezocht: