Panda's - Reisverslag uit Chengdu, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu Panda's - Reisverslag uit Chengdu, China van Gerry Lente - WaarBenJij.nu

Panda's

Door: Gerry

Blijf op de hoogte en volg Gerry

20 September 2011 | China, Chengdu

Nadat ik in het hotel snel even een berichtje had geplaatst voor de bezorgde thuisblijvers in verband met de aardbeving ben ik eerst maar de straat opgegaan om Chinese yuans te scoren. Gelukkig zat er dichtbij een bank waar je met je bankpas terecht kunt. Omdat je er heen moet lopen snuif je gelijk alweer een stukje cultuur op. Er zitten nog steeds veel Chinezen in het park en spelen go tan. Ook hoorde ik om mij heen alweer iemand zijn neus ophalen en van zich af kwatten. Op straat is het nog steeds heel erg druk. Het krioelt van de mensen. Er is wel een hele grote verandering in het verkeer bij 2 jaar terug. Op dit moment lopen nagenoeg alle brommers op elektrisch. Dat was in 2009 wel anders. Het voordeel is dat het milieuvriendelijker is maar het nadeel is dat je ze niet hoort aan komen. T’is ff wennen. Verder ruik je overal weer de etensluchten. Het voelt al weer vertrouwd.

Na een hele lange en goede nachtrust ging vanmorgen de wake up call om 7 uur. Vandaag de dag van de panda’s, Wengshu tempel, theehuis en volkspark. Als eerste de panda’s. Het is en blijven leuke, knuffelbare en ontzettend luie beesten. Het leuke is wel dat ze van de katachtigen afstammen. De reisleider vertelde dat een vrouwtjes panda hooguit 2 x in haar leven een jong krijgt. Zelfs voor het paren zijn ze nog te lui :). Dit is wel een wezenlijk verschil bij mijn Birmanen en bij de Coons. Voor 2 jaar terug heb ik 2 baby panda’s in de couveuse gezien en dit keer 3 stuks. Er lag er zelfs 1 in de box. Gewoon geweldig om te zien. Ik zou er weer zo 1 mee willen nemen.

Na een stukje natuur gingen wij genieten van een stukje cultuur. De Wengshu tempel. Dit is nog 1 van de weinige tempels hier in Chengdu. Alles in Chengdu is modern geworden. Als je in die tempel loopt overvalt je toch een bepaalde soort rust. Het leuke hier was dat er Tibettaanse monniken deze tempel bezochten terwijl wij er waren. Omdat er bij ons in het reisgezelschap 3 lange mannen zitten waren deze Hollandse mannen voor de monniken een bezienswaardigheid. Ook vielen ze op blonde vrouwen (pech voor mij). Op een gegeven moment waren wij de monniken aan het fotograferen en zij wilden met ons op de foto. Het zijn net mensen nietwaar?.

Ik zal deze reis proberen niet zo enthousiast te doen over de Chinese keuken hier in Shizuan. Maar de kenners onder ons weten dat het heeeeeeeeel erg lekker is maar ook heeeeeeeel erg scherp. Maar oh zo lekker. Het is gewoon weer 3 keer per dag een warme hap. Vanmorgen bij het ontbijt warme jus d’orange in plaats van thee of koffie of melk te drinken. Uiteraard ook weer rijst met de nodige toebehoren. Tussen de middag hadden wij een soort van rijsttafel met 10 verschillende gerechten. Het geval wil dat ik in datzelfde restaurant voor 2 jaar geleden ook ben geweest. Toeval of gewoon een staatsrestaurant?? Vanavond zijn we wezen hotpotten. Nu had ik dat 2 jaar geleden ook al gedaan maar dit keer was het weer heel anders. Nu hadden ze de hotpot in de tafel zitten. Deze hotpot had twee gedeelten. Één met gewone bouillon en de andere met scherpe bouillon. De vorige keer kreeg iedereen een eigen theezeefje om je eten in te laten koken. Dit keer ging al de gerechten zo in de pot en je moest het er maar uit zien te vissen. Eerst probeerden wij aan onze tafel met de stokjes te vissen maar al snel kwam er een ober ons helpen. Het ging beter met een grote lepel :). Nu snapten wij ook dat al die chinezen zo raar naar ons stonden te kijken. Naar die domme Hollanders.

Na de lunch zijn we thee wezen drinken in een theehuis in het volkspark van Chengdu. We waren nog niet binnen of de massageboys en de professionele oorpulkers liepen ons alweer tegemoet. En ach om de lokale bevolking maar te steunen heb ik een nek en rugmassage genomen. Dit onder het genot van echte Chinese groene thee. Het ging er niet echt zachthandig aan toe maar “no pain no gain”. We hadden ook nog tijd om door het volkspark te lopen. Dit is weer zo’n typisch chinees park waar iedereen elkaar ontmoet en samen de tijd verdrijft. Je ziet ze samen dansen, toneelstukjes opvoeren, zingen, go tan spelen, wandelen en ook gewoon zitten te zitten. Allemaal erg leuk om te zien hoe sociaal deze mensen zijn. Maar dan wel binnen hun eigen groepje. Dat kan zijn familie, werk, dansgroep enz. enz.

Vanavond ben ik naar een voorstelling van de “Changing faces” geweest. Een culturele voorstelling waarbij er van alles aan bod kwam zoals: typische chinese zang, dans, muziek, acrobatiek en als klapper de “Changing faces”. Het is verbazingwekkend om te zien hoe snel de mensen van masker kunnen wisselen. Je knippert één keer met je ogen en ze hebben een ander masker op. Erg knap en erg leuk om te zien.
Na de voorstelling zijn we direct naar het hotel gereden ( 21.00 uur). Dit omdat wij morgen om 04.00 uur gewekt worden. Onze vlucht is al om 05.40 uur. We vliegen met een binnenlandse vlucht naar Lhasa. Deze vlucht duurt 2 uur. We hebben dan wel de hele dag een rustdag maar, dat is om te acclimatiseren in verband met de hoogteziekte. Spannend hoor. Omdat ik nu nog internet op de kamer heb en niet weet wat het morgen wordt en hoe ik mij voel ben ik nu direct naar mijn kamer gegaan om jullie weer op de hoogte te brengen.

Dat was het weer voor vandaag. Ik ga nu zo mijn mandje in en wie weet tot morgen.

Ni Hao

  • 20 September 2011 - 14:15

    Bertus:

    Helaas voor jouw, gelukkig voor iedereen ( zo lief zijn panda's niet ), zijn bij ons de katteluiken te klein.

    Hoe je het zo snel voor elkaar krijgt, om een stuk te schrijven is mij een vraag.Volgens mij ben je je roeping mis gelopen.

    Maar het was in ieder geval weer geweldig om te lezen.

  • 20 September 2011 - 14:31

    Gerry Van Lente:

    Hoi Bertus,

    Het antwoord op je vraag is dat ik iedere keer een stukje typ. Als wij een half uurtje de tijd hebben voor onszelf ga ik alvast wat voorbereiden.

    Ni Hao,
    Gerry

  • 20 September 2011 - 16:30

    Mel,:

    Hoi Ger,

    Wat kun jij leuk schrijven!
    Het lijkt wel een reisbrochure. Voorheen als ik thuis kwam en internet open, is het een vaste rijtje waar ik snel even wat lees, maar jou reisverslag staat nu ook bij het rijtje. Erg Leuk om dit alles te lezen.
    Een goede vlucht morgen en heel veel plezier in Lhasa.

    Leuke foto's by the way.
    Greetz,

  • 20 September 2011 - 17:05

    Arno:

    Hai Gerry,

    Mooi verslag. Goede invulling van de dag gehad zo te lezen. Nog niet te druk? Levendige beschrijving gegeven. Kan mij goed voorstellen wat je daar ziet en ervaart. Ben heel erg benieuwd naar het vervolg. Tot dan.Arno

  • 21 September 2011 - 08:20

    Marlies:

    hoi Gerry,

    Wat heerlijk omje reisverslagen te lezen! Wat een belevenissen alweer zeg!
    Enne leuke foto's!!

    Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende verslag!

    Gr Marlies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerry

Sinds mijn eerste kennismaking met Aziè in 2008 ben ik helemaal verknocht geraakt aan dit werelddeeel. De eerste reis die ik gemaakt heb was naar Thailand. De vriendelijkheid van de mensen en het Boeddhisme heeft mij diep in mijn ziel getroffen. Vervolgens ben ik naar China geweest. En nu ga ik naar Tibet en Nepal waar ik meer hoop te zien en te beleven met betrekking tot het boeddhisme en hindoeisme.

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 38146

Voorgaande reizen:

18 September 2011 - 07 Oktober 2011

Gerry naar het Hemels Koninkrijk

13 September 2009 - 04 Oktober 2009

Gerry naar Pingpong land

Landen bezocht: