Chitwan Nationaal park - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Gerry Lente - WaarBenJij.nu Chitwan Nationaal park - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Gerry Lente - WaarBenJij.nu

Chitwan Nationaal park

Door: Gerry

Blijf op de hoogte en volg Gerry

03 Oktober 2011 | Nepal, Kathmandu

Vanmorgen werd ik wakker en ben zoals gewoonlijk naar het toilet gegaan. Ik had nog een uurtje om te liggen en wilde weer naar bed. Met de ogen op half 6 liep ik terug naar mijn bed. Zag ik daar in ene wat bewegen. Toen ik beter keek bleek het een kikker te zijn. Had dit dier mij de hele nacht gezelschap gehouden zonder dat ik het wist. Had ik het maar eerder geweten, dan had ik hem proberen te kussen. Wie weet kwam er dan een prins te voorschijn waar ik de nacht mee had kunnen doorbrengen :) . Nadat ik het dier naar buiten had begeleidt ben ik maar even weer mijn nest ingedoken.

Een uurtje later ben ik maar opgestaan. Een warme douche is hier niet overbodig. Het leuke hieraan was dat de douchebak net een hele grote koperen klankschaal is waar je in staat. De wasbak van de wastafel is ook van dezelfde vorm en materiaal maar dan een maatje kleiner. Als het water erin klettert geeft het echt een koperen geluid wat mij doet denken aan de regenpijpen van vroeger waar het water door stroomde.

Na het ontbijt vanmorgen zijn we met een vrachtwagen naar de rand van de rivier gebracht. De vrachtwagen is er zo één waar werklui op vervoerd worden in de jungle. Omdat het hier heel erg warm is hebben ze het dak eraf gehaald en zaten wij in de frisse lucht. Na ongeveer een 10 minuten rijden kwamen we bij een aanlegplaats voor boten. Hier lagen diverse uitgeholde boomstammen op ons te wachten. En dit bedoel ik letterlijk. Er was ons al gezegd dat we tijdens de boottocht heel stil moesten zijn. Dan hadden we kans om zo veel mogelijk dieren te zien. We hebben inderdaad veel dieren gezien: ooievaars, visarenden, zwaluwen, reigers, een ibis, een ijsvogel en krokodillen.

We werden afgezet bij een olifanten fokcentrum. Hier kijken ze normaal gesproken welk vrouwtje met welk mannetje mag paren. Nu is er voor 5 maand terug een olifant geboren wat niet gepland was. Er is een wilde olifantenstier uit de jungle gekomen en heeft met een vrouwtje gepaard. Neemt niet weg dat de baby erg welkom was.

Nadat we weer door de uitgeholde boomstammen naar de overkant waren gebracht konden we met onze vrachtwagen verder. We zouden naar het dichtstbijzijnde dorp gaan om het olifantenwassen te bekijken. Er stonden een hele rij olifanten in het water en werden door de mahouds gewassen. Er was een mogelijkheid om tijdens het wassen zelf op de rug van die olifant te gaan zitten. De olifanten spuiten dan het water wat ze met hun slurf opzuigen over hun rug. En dat terwijl jij erop zit. Dit werd ons afgeraden omdat er zo af en toe nog wel eens ongelukken mee gebeuren. Eigenlijk had ik het best wel gewild maar soms moet je verstandig zijn. Nadat we dit een poosje hadden bekeken ben ik het (verlaten) dorp ingegaan en ben wezen shoppen. Het is hier de kunst om zo laag mogelijk met je prijs te gaan zitten dat zij er nog iets aan verdienen en je zelf tevreden bent met de prijs. Ik moet zeggen dat me dat weer is gelukt :).

Na de lunch en een uurtje siësta zijn we weer met de vrachtwagen naar een stuk park gebracht waar we een rit op een olifant gingen maken. Nu moet je je voorstellen dat boven op de olifant een bakje zit van iets meer dan 1 bij 1 meter. Hier moesten 4 (grote) Europeanen in. Ieder moest op een hoek gaan zitten met een spijl tussen de benen. Nou ik kan je verzekeren dat het niet altijd even gemakkelijk zat. Vooral niet als de olifant iets naar beneden moest in verband met bijvoorbeeld een riviertje oversteken. Omdat ik voorin zat kreeg ik een spijl in mijn ribben en tussen mijn benen. Mijn achterburen schoven naar voren en konden er ook niets aan doen. Gingen we weer naar boven dan was het omgekeerd en hadden mijn achterburen last. Toen we de rivier over waren kwamen we in een bijzonder mooi stuk natuurgebied. Eigenlijk heb ik zoiets alleen nog maar op films gezien. Het was schitterend. Gelukkig was iedereen stil, want we wilden graag neushoorns zien die hier in het wild leven. We hebben een goed uur zo door het oerwoud gezeten op de olifant maar helaas geen neushoorn. Wel hebben we pauwen, een vos en 2 herten gezien.

Iedereen was geradbraakt toen we van de olifant af kwamen. Dit had alles te maken met de slopende tropische hitte in combinatie met de vochtige atmosfeer. Dan erbij had de ochtend in de boot ook wat energie gekost. Na thuiskomst in het park stond er koffie klaar en konden we binnen een half uur aan tafel. Om half negen was bijna iedereen al richting de lodge om te gaan douchen en vroeg naar bed te gaan. Ook ik ga nu slapen want morgen gaan we hier weer verkassen en hebben een reis van minimaal 6 uur voor de boeg naar Pokhara.

Namaste


  • 03 Oktober 2011 - 13:29

    Mel,:

    Oh Waow Gerry, wat een leuk reisverslag weer.
    En die olifanten wat lief! Ja, dat zou wel wat zijn geweest op zo'n rug en dan zo'n verkoelde douche over je heen. Maar zoals je al omschrijft, soms moet je er maar van af zien. Zou het zelf ook graag gedaan hebben hoor.
    De foto met moeder en kind is ook erg mooi. Het ritje was minder comfortabel, maar wel super leuk lijkt me.
    Die hitte vergt veel energie, weet er alles van HAHA. Maar wel een heel ander stukje land als je vorige reisverslagen.

    Enjoy,

  • 08 Oktober 2011 - 20:11

    Dinie Van Lente:

    Hoi Gerry,
    Wat een prachtig reisverslag. Wat geweldig aan het verslag en foto's te zien. Zo'n reis op een olifant wow. Dat zal zeker een vreemd gevoel geven.
    Groeten Dinie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerry

Sinds mijn eerste kennismaking met Aziè in 2008 ben ik helemaal verknocht geraakt aan dit werelddeeel. De eerste reis die ik gemaakt heb was naar Thailand. De vriendelijkheid van de mensen en het Boeddhisme heeft mij diep in mijn ziel getroffen. Vervolgens ben ik naar China geweest. En nu ga ik naar Tibet en Nepal waar ik meer hoop te zien en te beleven met betrekking tot het boeddhisme en hindoeisme.

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 38221

Voorgaande reizen:

18 September 2011 - 07 Oktober 2011

Gerry naar het Hemels Koninkrijk

13 September 2009 - 04 Oktober 2009

Gerry naar Pingpong land

Landen bezocht: